4.8 C
Prague
Pátek, 14 ledna, 2022

Buy now

- Komerční sdělení -40plus

Věděli jste, že s přibývajícím věkem je tělo náchylnější k dehydrataci, a to bez ohledu na aktuální počasí? Mnozí se s tím setkávají prvně mezi padesátým a šedesátým rokem života. Není to nic neobvyklého a stojí za tím hned několik fyziologických příčin. Proč k tomu tedy dochází?

Menší zásoby vody v těle a větší spotřeba

V průběhu života se mění poměr vody v těle. Zatímco při narození tvoří až 70 % těla voda, po šedesátce už je to jen 52 % u mužů a 46 % u žen. Rozdílný poměr vody u pohlaví je způsoben tím, že muži mají více svalové hmoty a méně tělesného tuku, přičemž buňky svalů obsahují více vody než buňky tuku. S věkem se snižuje schopnost ledvin odstraňovat toxiny z krve a ony tak pro své správné fungování potřebují více vody, takže starší lidé pro správnou funkci ledvin spotřebovávají více vody než mladší jedinci.

Snížený pocit žízně

Desetiletí vědeckých výzkumů přišly na to, že centrum žízně se nachází v hypotalamu. Hypotalamus neustále monitoruje hladinu sodíku a dalších důležitých příměsí v krvi a přijímá z cév informace o objemu a tlaku proudící krve. Když hypotalamus zaznamená nedostatek tekutin v těle, vyšle signál a my dostaneme pocit žízně. Z vědcům zatím neznámých důvodů však s rostoucím věkem dochází k tlumení těchto signálů z mozku a tak mají starší lidé mnohem menší pocit žízně a větší riziko, že se dehydratují.

Jak zůstat hydratovaní

Nejlepší způsob, jak předcházet dehydrataci je pít čistou vodu, nejlépe kolem dvou litrů denně. Je důležité pít dostatek tekutin i v okamžiku, kdy necítíte žízeň. Pomoci vám s tím může například, pokud se naučíte vypít sklenici vody ke každému jídlu nebo budete mít v průběhu dne sklenici vody vždy u sebe, přirozeně se pak napijete častěji, než kdybyste pití neměli na dosah ruky. Také pomáhá jíst dostatek čerstvého ovoce a zeleniny, které vám dodají i dostatek potřebných živin a minerálů.

bydlení

Redakce doporučuje

- Komerční sdělení -pr clanky

Redakce doporučuje

- Reklama -zeny