2.9 C
Prague
Sobota, 15 ledna, 2022

Buy now

- Komerční sdělení -40plus

Demence, velký strašák, který děsí velkou část populace. Patří mezi choroby postihující starší osoby a bohužel je v poslední době čím dál tím rozšířenější. Je to však dáno také prodlužující se průměrnou délkou dožití, což má za následek vyšší rozšíření civilizačních chorob.

Co to je?

Jedná se o ztrátu kognitivní funkce mozku, která vede ke snížení schopnosti provádět každodenní činnosti. Prvními příznaky bývá apatie, ztráta zájmu o dříve oblíbené aktivity. Někdy může dojít také k jazykovým obtížím, kdy se stává stále těžším najít správné slovo a stvořit obtížnější věty. Občas se vyskytují i problémy s navigací v prostoru, kdy se lidé začnou ztrácet na známých trasách. Problémy s pamětí, které se obvykle lidem v souvislosti s demencí vybaví jako první, jsou až pozdějším příznakem.

Jakou prognózu má pacient s demencí?

Většinou je demence progresivní nemocí s fatálním koncem. Její diagnostika však neznamená, že by hned šlo o konečný rozsudek. V současné době většinou lidé po diagnostikování demence žijí ještě 7 až 10 let, přičemž většinu času z tohoto období stráví v pohodlí domova obklopeni svými příbuznými.

Dá se proti demenci nějak chránit?

Mnohé výzkumy dokazují, že se demence diagnostikovaná včas dá odložit či zmírnit její průběh. Přibližně 40 % rizikových faktorů, které se s demencí pojí, totiž vychází z životního stylu. Jistě, dědičnost, věk a dokonce i pohlaví hrají svoji roli, ale existuje možnost, jak svůj mozek alespoň trochu ochránit. Následujících pět věcí může udělat velký rozdíl a pomoci vám udržet si zdravý mozek do požehnaného věku. Jde o cvičení, správnou výživu, hlídání si zdravých cév, dostatek spánku a sociální interakce. Jak tyto věci mohou pomoci? Pravidelné cvičení zvyšuje prokrvení a to nejen v mozku, navíc pomáhá do těla vylučovat endorfiny a zvyšuje celkovou fyzickou kondici. Zdravé cévy pomohou předejít možnosti vzniku vaskulární demence – tedy případu, kdy je mozek nedostatečně prokrvený a dojde k jeho poškození. Správná výživa mimo jiné pomáhá udržet cévy zdravé a předejít vzniku mrtvic a infarktů. Dostatek spánku zajistí tělu i mozku možnost se regenerovat a načerpat dostatek sil na další den. A co se týče sociálních kontaktů, je prokázán jejich pozitivní dopad na psychiku a redukci bolesti a depresivních pocitů. Vše spolu souvisí – díky kontaktu se svými blízkými a známými budete šťastnější, bude se vám lépe spát a celkově se budete cítit lépe.

bydlení

Redakce doporučuje

- Komerční sdělení -pr clanky

Redakce doporučuje

- Reklama -zeny